عصرجدید

بنر جدید سایز 60 در 468
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
  • ۰
  • ۰

کرم ساقه خوار

آفت چوب خوار معمولا در شرایط خشکسالی و زمانی که درخت  به دلایل مختلف ضعیف شده باشد، بروز می کند.بیش از 20 نوع آفت چوبخوار در کشور شناخته شده است.آفت  چوبخوار سالانه پوشش گیاهی اغلب استانهای مرکزی جنوبی و شمالی کشور از جمله اصفهان، یزد ،فارس، کرمان،  تهران ، خراسان شمالی ،جنوبی و رضوی ،سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد را تهدید می کند.میزان خسارت آفت در مناطق مختلف کشور و گونه های مختلف درختان از 40تا 100 درصد متغییر است.

پروانه فری با ورود به تنه درخت پس از دو تا چهار سال باعث خشک شدن کامل درخت می شود. اوج تخم ریزی و رشد این آفت اواخر خرداد و اوایل تیر ماه است و تا شهریور ادامه دارد. نصب فرمون جنسی مصنوعی بهترین روش مبارزه  غیر شیمیایی با این آفت است این روش،  کاهش جمعیت این آفت را در بلند مدت بدون آسیب به محیط طبیعی به دنبال دارد. فرمون های جنسی، مولکول های شیمیایی هستند که حشرات ماده  برای جفت یابی در محیط منتشر می کنند.تولید آزمایشگاهی و مصنوعی این ترکیبات شیمیایی می تواند بدون  آسیب  به موجودات مفید طبیعت و همچنین محصولات کشاورزی و محیط زیست ، حشرات زیان آور و مضر را جمع آوری و از خسارت آنها جلوگیری کند.

  • ۹۴/۱۱/۲۴
  • محمد نصر

فرمون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی